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Jarana y Fandango son símbolos de la nueva identidad de México

Bruno Bartra


Resumen:

En la última década el son jarocho, música originaria del Estado mexicano de Veracruz, se ha abierto paso en la escena musical neoyorquina. Vinculada a una diáspora de clase media conformada por músicos profesionales, intérpretes y profesores, así como por empresarios cuyos lujosos restaurantes en Manhattan o Brooklyn sirven como foros para estos artistas, lideran esta escena Bandas como Radio Jarocho o Jarana Beat, que comparten dos objetivos musicales: por un lado, fusionar el son jarocho con el rock, y por otro lado, mantener en sus actuaciones un segmento acústico propio del fandango jarocho tradicional, usando la jarana y la tarima como elementos centrales de identidad y autenticidad. Esta comunidad, que congrega a músicos de toda Latinoamérica, busca su lugar en la escena de la world music neoyorquina, en un intento por construir un México­Americano alternativo, un Otro “amigable” y profesionalizado, en contraste con la tradicional migración mexicana
de clase obrera.
 

Palabras clave: Son jarocho, fandango, jarana, diaspora, migration, New York, Veracruz, Mexico

Son jarocho in New York: Jarana and Fandango as Symbols of a New Mexican Identity

Abstract:

In the past decade, a New York­based music scene surrounding son jarocho−music from the Mexican State of Veracruz−has started to develop. It is linked to a middle class diaspora of Mexican professional musicians who perform and teach, in concert with impresarios whose upscale restaurants in Manhattan and Brooklyn provide performance venues for these artists. Bands like Radio Jarocho and Jarana Beat lead a scene that has a two­fold agenda. On one hand, the bands perform a fusion of the genre with rock, but, on the other hand, they always play an acoustic segment in which they try to organize a traditional "fandango" (a traditional dance­party), having the “jarana” guitar and the dancing “tarima” as central elements of identity and authenticity. Integrating musicians from all­over Latin America, this community, in contrast to the traditional working class migrant Mexicans, is trying to find a niche within the New York world music community, in an attempt to construct an alternative Mexican­American, a “friendly” and professionalized Other.
 

Keywords: Son jarocho, fandango, jarana, diaspora, migration, New York, Veracruz, Mexico

Idioma: eng

Páginas: 281 - 292

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