Inicio > Documentación > Revistas > Música Oral del Sur > Fandango and the Rhetoric of Resistance in Flamenco

Fandango and the Rhetoric of Resistance in Flamenco

Tony Dumas


Resumen:

El 25 de junio de 2014, tres cantaores del grupo de arte­guerrillero Flo6x8 interrumpieron el pleno del Parlamento de Andalucía. Su meta era llamar la atención de la opinión pública
ante el creciente desempleo, la política de austeridad opresiva, la corrupción en el gobierno y el crecimiento drástico de la burocracia empresarial. Su vehículo de protesta: el fandango. En este artículo, examino el fandango como ejemplo de cómo el flamenco emplea un lenguaje de resistencia solapada para oponerse cultural y económicamente a regímenes opresivos. Basándome en el modelo de música de protesta de R. Serge Denisoff, sostengo que el flamenco 1) fomenta el activismo (“magnetic protest”) y 2) identifica las condiciones sociales que dan lugar a la marginalización de las clases trabajadoras y lumpen de Andalucía. Propongo que el flamenco incorpora ampliamente la música de protesta, que desvía la atención del público del status quo y la dirige hacia realidades de cambio
socioeconómico. Como dice una de las bailaoras des Flo6x8,“flamenco captures perfectly how we feel about the crisis. You can use it to express desperation, rage, pain, and the desire to change things.”
 

Palabras clave: protesta, oposición, fandango, flamenco, Denisoff, Diego del Gastor, Flo6x8

Fandango and the Rhetoric of Resistance in Flamenco

Abstract:

On June 25, 2014, three flamenco singers from the guerrilla protest group Flo6x8 interrupted proceedings of the Provincial Parliament in Andalusia. Their goal was to draw attention to a ballooning two­thirds unemployment rate, oppressive austerity politics, governmental corruption, and a drastic rise in corporatocracy. Their vehicle of protest: the fandango. In this paper, I examine the fandango as an example of how flamenco relies on a veiled language of resistance to express opposition to culturally and economically oppressive regimes. Working from R. Serge Denisoff’s model of protest music, I will show how flamenco 1) encourages activism (magnetic protest) and, 2) identifies the marginalizing social conditions of Andalusia’s working­and­underclass (rhetorical protest). I suggest that flamenco exemplifies a broad range of protest music, one that demands attention away from the status quo and toward effecting socioeconomic change. In the words of a Flo6x8 dancer, “flamenco captures perfectly how we feel about the crisis. You can use it to express desperation, rage, pain, and the desire to change things.”
 

Keywords: protest, resistance, fandango, flamenco, Denisoff, Diego del Gastor, Flo6x8

Idioma: spa

Páginas: 527 - 544

Texto completo



Licencia de Creative Commons Esta obra está bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License.