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Cante libre is not free – contrasting approaches to fandangos personales

John Moore


Resumen:

Los palos flamencos suelen dividirse en dos categorías: los palos a compás y los palos libres. La mayoría de los palos libres pertenece a la familia de los fandangos, que derivan de palos folklóricos rítmicos. Los palos libres surgieron a finales del siglo XIX y principios del XX, cuando cantaores profesionales ampliaron el repertorio flamenco transformando los palos rítmicos en obras libres. Entre estas últimas se encuentran los fandangos personales, asociados con el movimiento de la “ópera flamenca”. Este ensayo estudia dos posibles formas de compás en los fandangos personales: la de Pepe Marchena y la de Manolo Caracol. Propongo aquí que existe una amplia gama de expresiones rítmicas que incluye estructuras rítmicas claramente definidas, así como estructuras de
cante libre. Sin embargo, siempre quedan vestigios de compás incluso en los ejemplos más libres del cante libre.
 

Palabras clave: Fandangos, fandangos personales, cante libre, flamenco, rhythm, ópera flamenca, Pepe Marchena, Manolo Caracol

Cante libre is not free – contrasting approaches to fandangos personales

Abstract:

Flamenco song forms are often divided into two categories: cante a compás and cante libre; respectively those with a steady rhythmic structure and those said to lack any regular
rhythmic structure. Most of the cante libre forms belong to the generalized fandangos family and derive ultimately from rhythmic folkloric song forms. Cante libre emerged in the late nineteenth and early twentieth centuries, as professional singers expanded the flamenco repertoire by transforming these rhythmic forms into libre vocal showpieces. Among these are the fandangos personales, which are often associated with the twentieth century ópera flamenca movement. This paper will examine two contrasting approaches to rhythm in fandangos personales: those associated with Pepe Marchena and Manolo Caracol. I discuss the interplay between rhythm and adornment in the execution of this form and an evolution where compás diminishes over time. Interestingly, however, one finds vestiges of compás, even in the freest expression of cante libre.
 

Keywords: Fandangos, fandangos personales, cante libre, flamenco, rhythm, ópera flamenca, Pepe Marchena, Manolo Caracol

Idioma: eng

Páginas: 185 - 198

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