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The Fandango in Mozart’s The Marriage of Figaro: The Prism of Revolution in the Enlightenment

Craig H. Russell


Resumen:

Desde el renacimiento y en adelante, en la cultura española se desarrollaron dos estilos de danza muy distintos, que reflejaban contextos sociales también completamente opuestos—el baile reflejaba al campesino, al hombre de la calle, al jaque, mientras la danza representaba la realeza, la nobleza, la alta sociedad. Pero durante el siglo XVIII ilustrado, surgieron géneros que representaban al individuo como ser que vale por sí solo, independientemente de su rango, raza, género, o clase social. Ningún baile encarnaba la filosofía igualitaria de esta época mejor que el fandango. Este género nuevo era una especie de “fotografía sonora” de derecho natural—una representación musical de las “filosofías naturales” descubiertas por Newton y Leibniz en la física, y por Adam Smith, Jefferson y Voltaire en el gobierno. Al igual que Jefferson, quien proclamó que “sostenemos como evidentes estas verdades: que todos los hombres son creados iguales,” el fandango proclamó este sentimiento en la pista de baile. En Las bodas de Figaro, el libretista Lorenzo da Ponte y el compositor Wolfgang A. Mozart utilizaron el fandango y sus connotaciones culturales para reflejar a la perfección los conflictos entre personajes sobre los cuales se edificaba la estructura dramática. Basado en la obra del mismo título de Beaumarchais, la ópera presenta el enfrentamiento entre sirviente y amo, que se expresa a
través de la división entre baile y danza. A partir del análisis riguroso de las estructuras simétricas en Figaro, propongo que en la narratividad de la obra los autores dieron un papel protagonista al fandango, utilizándolo en momentos claves para proclamar el triunfo del intelecto y de un sirviente claramente valioso, sobre el “valor” artificial de un conde malvado (o sea, la esencia de la Ilustración). Tanto Susanna como Figaro cantan mensajes igualitarios, y es un hecho significativo que los dos utilicen el fandango en estos momentos claves como vehículo musical.
 

Palabras clave: filosofías naturales, Las bodas de Figaro, Lorenzo da Ponte, Wolfgang A. Mozart, baile, danza, igualitarismo

The Fandango in Mozart’s The Marriage of Figaro: The Prism of Revolution in the Enlightenment

Abstract:

From the Renaissance onward, Spanish culture had developed two highly differentiated strands of dance styles, which reflected completely different societal contexts—the baile reflected the peasant, commoner, and ruffian, whereas the danza depicted royalty, nobility, and high society. During the Enlightenment of the eighteenth century, however, several new genres arose that held that each person was inherently worthy, regardless of class, ethnicity, gender, or social status. No dance better encapsulated this new egalitarian philosophy of the time than the fandango. This new genre was a sort of “audible photograph” of “natural law”—a musical depiction of the “natural laws” articulated by Newton and Leibniz in physics and by Adam Smith, Jefferson, and Voltaire in government.
When Jefferson stated it was “self­evident ... that all men are created equal,” the fandango proclaimed it on the dance floor. In crafting their first opera together, The Marriage of Figaro, librettist Lorenzo da Ponte and composer Wolfgang A. Mozart drew upon these dance genres and their cultural associations to perfectly reflect the conflicts between characters and class structures in their drama. Based on the Beaumarchais play of the same name, the entire opera is a clash between servant and master, and to tell their tale, da Ponte and Mozart adeptly use the historical divisions between baile and danza. Using a rigorous examination of structural symmetries in Figaro, I will argue that one of the first things the creators did when sketching out their narrative was to place the fandango at center stage,
using it at key moments to proclaim the triumph of intellect and of a transparently worthy servant over the artificial “worth” of an abusive count (an encapsulation of the Enlightenment’s essence). Both Susanna and Figaro sing egalitarian messages, and it is significant that they both use the fandango at these key moments as their musical vehicle to convey their message.
 

Keywords: natural law, The Marriage of Figaro, Lorenzo da Ponte, Wolfgang A. Mozart, baile, danza, egalitarianism

Idioma: eng

Páginas: 477 - 490

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