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Fandangos, fandanguillos and fandangazos: Fernando el de Triana on popular and flamenco music

Cristina Cruces-Roldán


Resumen:

Arte y artistas flamencos (1935) is an indispensable text with reference to the “GoldenAge” of flamenco and its protagonists, according to the vision of flamenco guitarist and
singer Fernando el de Triana (1867–1940). The book bears witness to a moment in which flamenco experienced a genuine morphological revolution, developing positions and
applying patrimonial logic, and thus complicating the dichotomies with which flamenco was commonly viewed, as it sought to define itself in light of territorial, artistic, and
personal dimensions of meaning.
Fernando el de Triana intuited the differences between popular fandango, flamenco fandango, and the then-fashionable fandanguillo; his exposition of these forms distils the
influences of early-twentieth-century andalucismo (an Andalusian parochialism and populism). I argue there that conditions under which this book was published explain the
oscillations between these popularist positions, and the degree of political accommodation between flamenco and Spanish nationalism, seen as a metonymic extension of “lo
andaluz”—and foreshadowing the coming propaganda of the Franco regime.
 

Palabras clave: Flamenco, Fandango, Fandanguillo, Fernando el de Triana, Andalucismo

Fandangos, fandanguillos y fandangazos: Fernando el de Triana, la música popular y el flamenco

Abstract:

Arte y artistas flamencos (1935) es un texto de referencia obligada para conocer la “Edad de Oro” del género flamenco y sus protagonistas, según la visión del guitarrista y cantaor
Fernando el de Triana (1867-1940). Testigo de un tiempo en el que el fandango vive unaverdadera revolución  morfológica,  despliega  posiciones  y razonamientos patrimonializadores acerca de este estilo que complejizan las dicotomías aplicadas almundo flamenco, al afrontar sus formas territoriales, artísticas y personales.
Fernando el de Triana intuye las diferencias entre el flamenco popular, flamenco y el fandanguillo de moda, en cuya exposición se destilan las influencias del andalucismo de las primeras décadas del siglo XX. Sugerimos que las condiciones de edición del libro explican los vaivenes entre estas posiciones popularistas, y cierta asimilación política del flamenco respecto a “lo español-nacional” como generalización metonímica de “lo andaluz”, que anuncian el propagandismo por venir.
 

Keywords: Flamenco, Fandango, Fandanguillo, Fernando el de Triana, Andalucismo

Idioma: eng

Páginas: 105 - 126

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